THE 2ND LAW Genre: rock/pop nu in de winkel Release: Eurasia’). De basis van heel wat Muse-nummers is de bas. Christopher Wolstenholme speelt vaak het motief, terwijl de gitaren vrij spel krijgen. Ook Wolstenholme schuwt de effecten niet en samen met drummer Dominic Howard vormt hij een van de indrukwekkendste ritmesecties in de pop- en rockwereld. Zelfs live blijft Muse overeind. Sterker nog, de meeste songs bloeien pas helemaal open in een stadion of op een festivalweide. Daarbij halen ze alles uit de kast: vuurwerk, gigantische videowalls, acrobaten... MONTY PYTHON-ROCK Voor sommigen een tikkeltje te bombastisch, al is Bellamy de eerste om dat toe te geven. Toch ligt hij er niet echt wakker van. “We hebben geen schrik om excentriek over te komen. Ik weet dat niet alle fans ons honderd procent serieus nemen. Dat maakt op zich niet zoveel uit. Je mag het voor mijn part zelfs Monty Python-rock noemen. Het is zoals met opera: als je slechts één stuk beluistert, dan komt het vrij belachelijk over. Pas als je de hele opera uitzit, begrijp je waarover het gaat en kun je de schoonheid ervan inzien.” Dat geldt evenzeer voor het nieuwste album ‘The 2nd Law’ waarop dubstep te horen is, afgewisseld met filmische werkstukken. Bellamy blijkt een grote voorliefde te koesteren voor soundtracks. “Ik ben opgegroeid met de muziek van John Williams en ben er al jaar en dag fan van. Ik vind hem de belangrijkste hedendaagse filmcomponist. Je kan gerust stellen dat zijn muziek invloed heeft gehad op ‘The 2nd Law’.” Zelf zou Bellamy dolgraag een soundtrack maken, al is hij beducht voor het vele werk. “Ik denk dat we dan een hele lange break moeten nemen, want het vergt volgens mij meer werk dan het schrijven van een album.” « tisch. Of u die omschrijvingen voor Muse nu positief of negatief invult, maakt niet uit. Feit is dat Matt Bellamy, Dominic Howard en Chris Wolstenholme als sinds 1994 een eigen koers varen die hen een sterrenstatus heeft opgeleverd. Bellamy is een fenomenale gitarist/pianist annex zanger met een enorm stembereik en wordt geflankeerd door een van de beste ritmesecties uit de rockwereld. Een powertrio dat bovendien een flair heeft voor ingenieuze songstructuren en lak heeft aan conventies. Dat bewijzen ze nog maar eens met hun zesde worp. Op het internet circuleerden geruchten over een radicale koerswijziging met invloeden van dubstep en techno. Rabiate fans begonnen voorbarig te huiveren. Welke richting Muse ook inslaat, de kern blijft dezelfde: stevige rock afwisselen met pop, geënt op een klassieke structuur, allemaal gebracht met een virtuositeit om jaloers op te worden. Dat daar nu invloeden van, jawel, dubstep en techno bij komen kijken, is verre van een drama. Muse is hoogstens een paar keer gaan kijken naar Skrillex, meer is er niet aan. ‘Survival’, dat door de Olympische Spelen gretig werd geadopteerd als officiële lied, is pure vintage Muse. Een aantal songs kreeg een hoog filmisch gehalte mee: breed uitgesmeerde violen, blazers en koren. ‘Animals’ en ‘Explorers’ zijn opvallend ingetogen met voor hun doen spaarzaam gebruikte instrumenten. Bassist Chris Wolstenholme schreef twee songs (‘Save Me’ en ‘Liquid State’) en mag van Bellamy de lead-vocalen voor zijn rekening nemen. Verfrissend en verrassend. Wie goed luistert, kan Bellamy’s zoontje Bingham Hawn horen op de track ‘Follow Me’. Bellamy nam via een iPhone de hartslag van zijn ongeboren kind op toen die nog in de buik van zijn verloofde Kate Hudson zat. Het slotnummer bevat dan weer een hele flard elektronica en bouwt op naar een dramatisch einde. Oh ja, de titel verwijst naar de tweede wet van de thermodynamica, een fundamentele wetmatigheid betreffende de omzetting van warmte in arbeid. Einde van de les. Pompeus, theatraal en bombas Pagina 96
Pagina 98Interactieve erelatiemagazine, deze reclamefolder of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van e-clubbladen.
Saturn Magazine Okt-Nov 2012 Lees publicatie 1Home